Disse vilkår gælder ikke etagebyggeri, hvor aftalen om fibertilslutning typisk er indgået med en boligforening.
Du har indgået en aftale med GlobalConnect om direkte fibertilslutning til din bolig. Neden for finder du vilkårene for aftalen.
Du vil modtage en ordrebekræftelse fra os. Ordrebekræftelsen og disse vilkår udgør den samlede aftale mellem dig og GlobalConnect om din fiberinstallation.
Nogle af vilkårene er særlig vigtige at forstå. Vi vil gerne fremhæve dem for dig her:
Bor du til leje, skal ejeren eller administratoren af ejendommen give GlobalConnect skriftlig tilladelse til tilslutningen til GlobalConnects fibernet. Læs mere i pkt. 2.
Din aftale om tilslutning til GlobalConnects fibernet omfatter ikke levering af teletjenester (bredbånd, tv, telefoni). Du kan købe abonnement hos en af GlobalConnects udvalgte tjenesteudbyder. Læs mere i pkt. 1.
Har du sagt ja til et kampagnetilbud i forbindelse med GlobalConnects udrulning af fibernet i dit lokalområde, får du en standardtilslutning til GlobalConnects fibernet, mens udrulningen af fibernettet i dit lokalområde foregår.
Din aftale om tilslutning til GlobalConnects fibernet omfatter:
Læs mere om de nærmere vilkår for standardtilslutning til GlobalConnects fibernet i pkt. 5.
Fibertilslutningen består bl.a. af såkaldt Nettermineringsudstyr (ONT - optisk netterminering). Udstyret kræver tilslutning til strøm inden for en radius af 1,5 meter. Udgifterne til elforsyning og forbrug påhviler dig.
I få tilfælde vil tekniske eller fysiske årsager betyde, at vi alligevel ikke kan etablere fiberforbindelsen. I så fald er vi nødt til at annullere din ordre. Læs mere i pkt. 1.B.
Hvis afstanden fra fibertilslutningspunkt i vejen til nærmeste husfacade overstiger 30 meter, i områder udenfor kampagne, er GlobalConnect berettiget til at opkræve kunden et gravetillæg pr. meter ud over 30 meter, jf. pkt. 5.D.
Levering sker normalt senest 12 måneder efter din bestilling - og ofte hurtigere. Du vil blive kontaktet af GlobalConnect eller af vores entreprenør, så vi kan aftale hvor på din husmur, vi skal føre fiberkablet ind samt opsætte ydreboks (besigtigelsesbesøg).
Vi skal også have adgang til dit hus for at opsætte et fiberstik indenfor (Opsætningen kan ske på enten besigtigelsesbesøget eller ved selve installationen).
Vi kontakter dig direkte på din bopæl, ringer eller skriver til dig på e-mail for at aftale tidspunkter for de 2 besøg. Læs mere i pkt. 4 og 5.
Har du sagt ja til et kampagnetilbud, sørger GlobalConnect for reetablering af belægning (ikke beplantning). Læs mere i pkt. 5.A.
GlobalConnect sender ordrebekræftelser og regninger til dig pr. e-mail til den e-mailadresse, som du oplyste, da du bestilte. Læs mere i pkt. 1 og 2.A.
Ovenstående liste er kun et resumé af visse vigtige vilkår. Du skal være opmærksom på, at alle ’Vilkår for tilslutning til GlobalConnects fibernet’ gælder for aftalen mellem GlobalConnect og dig som kunde.
Indholdsfortegnelse
1. Aftalen
Disse vilkår gælder for aftaler om tilslutning til GlobalConnects fibernet, der ejes af GlobalConnect.
En aftale om tilslutning til GlobalConnects fibernet (tilslutningsaftalen) omfatter følgende:
2. Aftalens parter
Parterne i denne aftale om tilslutning til GlobalConnects fibernet er kunden og GlobalConnect. Kunden er i alle henseender ansvarlig for overholdelsen af vilkårene. Kunden hæfter for betalingen for de ydelser, som GlobalConnect leverer i henhold til aftalen, jf. pkt. 5.D samt jf. pkt. 6.
Kunden kan kun bestille tilslutning til GlobalConnects fibernet til kundens folkeregisteradresse (CPR-adresse) eller til ejendomme, som kunden ejer eller administrerer. GlobalConnect kan ved bestillingen kræve, at kunden identificerer sig ved brug af CPR og NemID.
Hvis installationsadressen er et parcelhus, et fritidshus eller et rækkehus/klyngehus/dobbelthus, som ikke er tilknyttet et boligselskab eller en boligforening, og kunden er lejer men ikke ejer ejendommen på installationsadressen, er det kundens ansvar at sikre, at ejeren forud har givet GlobalConnect skriftlig tilladelse til, at ejendommen tilsluttes til GlobalConnects fibernet. Kunden er forpligtet til at dokumentere ejerens samtykke på skrift. Hvis kunden er lejer og uretmæssigt bestiller ejendommen tilsluttet til GlobalConnects fibernet, skal kunden dække GlobalConnects tab ved eventuelle krav fra ejendommens ejer om reetablering.
Hvis installationsadressen er en etagebolig/lejlighed eller et rækkehus/klyngehus, som er tilknyttet et boligselskab eller en boligforening, er det en forudsætning for aftalen om tilslutning til GlobalConnects fibernet, at ejeren/administratoren af ejendommen forud har givet GlobalConnect skriftlig tilladelse til, at ejendommen tilsluttes til GlobalConnects fibernet.
2.A. Kundedata og adresseoplysninger
Er kunden en privatkunde skal kunden ved aftaleindgåelsen give GlobalConnect oplysning om kundens navn og adresse (folkeregisteradresse) samt e-mailadresse og mobiltelefonnummer til brug for kontakt mellem GlobalConnect og kunden i forbindelse med bestillingen.
Hvis kunden ikke bor på installationsadressen, skal kunden endvidere oplyse installationsadressen, hvor tilslutning til GlobalConnects fibernet skal ske (fx kundens fritidsbolig eller kundens udlejningsejendom).
For GlobalConnects behandling af persondata gælder særskilte privatlivspolitikker, som findes på www.privat.globalconnect.dk/cookie-og-privatlivspolitik
3. Kvalitets- og serviceniveau
Oplysning om det til enhver tid værende kvalitets- og serviceniveau og fejlretningstider, kan fås ved henvendelse til GlobalConnects samarbejdspartnere, hermed tjenesteudbydere.
4. Leveringstidspunkt og teknikerbesøg
GlobalConnect fastlægger efter en nærmere vurdering af arbejdets omfang mv. en tidsplan for arbejdets udførelse. Arbejdet tilrettelægges og varetages af GlobalConnect eller en eller flere af vores underleverandører (entreprenører).
GlobalConnect eller GlobalConnects underleverandør kontakter kunden – enten telefonisk eller pr. e-mail eller direkte på installationsadressen – med henblik på at aftale den nærmere placering af kabelindføringspunktet på husmuren (besigtigelsesbesøg).
Adgang til kundens grund med henblik på yderligere besigtigelse ud over besigtigelsesbesøget – fx for at finde den bedste føringsvej for fiber-stikledningen – skal i øvrigt kunne ske uden forudgående aftale med kunden.
Levering af tilslutningen vil normalt ske senest 12 måneder efter kundens bestilling – og ofte tidligere. Det præcise leveringstidspunkt fastsættes af GlobalConnect og meddeles kunden i en mail.
Op til leveringsdagen skal GlobalConnect eller GlobalConnects underleverandør have adgang til kundens bopæl med henblik på at opsætte den indvendige del af installationen (installationsbesøg). GlobalConnect er berettiget til at opkræve kunden for forgæves teknikerbesøg jf. pkt. 5.D, hvis teknikeren ikke træffer kunden på adressen på det meddelte tidspunkt. Hvis det meddelte tidspunkt ikke passer kunden, skal kunden kontakte GlobalConnect hurtigst muligt og senest dagen før det meddelte tidspunkt.
Det er en forudsætning for tilslutningsaftalen og for GlobalConnects overholdelse af det oplyste leveringstidspunkt, at de fornødne tilladelser, herunder gravetilladelser mv., kan indhentes, og at arbejdet i øvrigt kan udføres uhindret, jf. pkt. 5. Leveringstidspunktet oplyses altid med forbehold for eventuelle forsinkelser som følge af forhold, der ligger uden for GlobalConnects kontrol, herunder men ikke begrænset til særlige fysiske forhold og dårligt vejrlig, der besværliggør GlobalConnects levering, forhold som bevirker et særligt stort tidsforbrug (indhentelse af gravetilladelser, myndighedskrav om koordinering med andre ledningsejere, forbud fra offentlige myndigheder mv.) samt situationer omfattet af pkt. 7.C (force majeure).
Levering har fundet sted, når aktiv tilslutning til GlobalConnects fibernet er etableret, jf. pkt. 1.
5. GlobalConnects fiberinstallation (stikledning, fiberstik mv.)
En aftale om standardtilslutning til GlobalConnects fibernet omfatter følgende:
Anlæg via gravning eller skydning af fiber-stikledning fra fibertilslutningspunkt i vejen til nærmeste husfacade (dog max 30 meter), jf. pkt. 5.A.
Kabelindføringspunkt sker på husets facade mod vejen eller ca. 1 meter rundt om begge hjørner (dog max 1½ meter over jorden), jf. pkt. 5.A.
Gennemboring af husmur samt yderboks og kabelindføring, jf. pkt. 5.A og 5.B.
Etablering af kabelafslutningspunkt i form af et fiberstik, som afslutter fiber-stikledningen indvendigt i huset, jf. pkt. 5.B.
5.A. Stikledning og kabelindføring
Installationsadressen skal være en sædvanlig adresse, som udgør kundens bolig, fritidsbolig mv. Installationsadressen skal i øvrigt ligge inden for det geografiske område, som er dækket af GlobalConnects fibernet.
Hvis installationsadressen er et parcelhus, et fritidshus eller et rækkehus/klyngehus/dobbelthus, sker indføring af stikledningen (fiberkabel) på kundens grund, hvor det efter GlobalConnects vurdering er teknisk og økonomisk mest hensigtsmæssigt.
Hvis installationsadressen er en etagebolig/lejlighed, sker indføringen af stikledningen (fiberkabel) normalt fra hovedtrappen – og i samråd med ejeren/administratoren af ejendommen, jf. pkt. 2.
Kunden skal sørge for uhindret adgang i forhaven, herunder sørge for at rydde for beplantning mv. 1 meter rundt om kabelindføringspunktet på husmuren. Gives der ikke GlobalConnect uhindret adgang på det aftalte tidspunkt, jf. pkt. 4, er GlobalConnect berettiget til at fakturere kunden for den forgæves anvendte tid og kørsel, jf. pkt. 5.D.
Reetablering af udendørsarealer, herunder belægning og beplantning, skal kunden normalt sørge for. I kampagneperioder, hvor GlobalConnect udruller fibernet i et nærmere udpeget lokalområde, sørger GlobalConnect dog for reetablering af belægning (dog ikke beplantning) og oprydning efter gravning på installationsadresser i det lokalområde, som kampagnen vedrører.
Hvis kunden ønsker en anden placering af stikledningen og fiberinstallationen end den, som GlobalConnect har valgt, etablerer GlobalConnect – om muligt – dette ekstraarbejde mod særskilt betaling, jf. pkt. 5.D.
Hvis afstanden fra fibertilslutningspunkt i vejen til nærmeste husfacade overstiger 30 meter, i områder udenfor kampagne, er GlobalConnect berettiget til at opkræve kunden et gravetillæg pr. meter ud over 30 meter, jf. pkt. 5.D.
5.B. Indvendig installation og fiberstik (fiber-KAP)
På installationsadressen fremfører GlobalConnect et fiberstik ind igennem bygningens ydervæg og afslutter det i en vægmonteret boks kaldet Nettermineringsudstyret (ONT). Nettermineringsudstyret tilhører GlobalConnect og udgør afslutningspunktet for GlobalConnects fibernet og fiberstikledningen.
Nettermineringsudstyr (ONT - optisk netterminering) fra GlobalConnect kræver strøm inden for en radius af 1,5 meter. Udgifter til elforsyning påhviler kunden.
Endvidere kræver levering af kommunikationstjenester fra kundens tjenesteudbyder, at der opsættes tilslutningsudstyr i form af router, som kundens tjenesteudbyder leverer. Kunden skal også sørge for nødvendig elforsyning til brug for router, og det kan derfor være en fordel, at der findes en stikkontakt i nærheden.
GlobalConnect bestemmer den nærmere placering af fiberstikket (inklusive Nettermineringsudstyret – ONT) under hensyntagen til stikledningens placering, eventuel eksisterende installation på adressen, men ellers i muligt omfang efter kundens ønske. GlobalConnect placerer som udgangspunkt fiberstikket ved kabelindføringen i kundens bolig. Fiberstikket skal placeres i et beboelsesrum, som er opvarmet og isoleret, og må ikke placeres i et eksempelvis uopvarmet loft, krybekælder eller vådrum.
Hvis kunden ønsker en anden placering af GlobalConnects fiberinstallation (fiberstik mv.) end den, som GlobalConnect har valgt, etablerer GlobalConnect – om muligt – dette ekstraarbejde mod særskilt betaling jf. pkt. 5.D.
Hvis kunden i øvrigt ønsker en placering af GlobalConnects fiberinstallation eller en ledningsføring, der afviger fra, hvad der er økonomisk og teknisk hensigtsmæssigt (fx skjult fremføring), etablerer GlobalConnect – om muligt – dette ekstraarbejde mod særskilt betaling jf. pkt. 5.D.
Hvis kunden senere ønsker ledningsføring og placering af GlobalConnects fiberinstallation ændret, etablerer GlobalConnect – om muligt – dette mod særskilt betaling jf. pkt. 5.D.
Kunden skal sørge for, at der er uhindret adgang for GlobalConnect til at installere GlobalConnects fiberinstallationer og ledningsføring. Gives der ikke GlobalConnect uhindret adgang på det aftalte leveringstidspunkt, jf. pkt. 4, er GlobalConnect berettiget til at fakturere kunden for den forgæves anvendte tid og kørsel jf. pkt. 5.D.
Eventuelle bygningsreparationer som fx maling, pudsning og tapetsering, eller genetableringer efter byggetekniske forskrifter, der er en nødvendig følge af opsætning, nedtagning eller flytning af GlobalConnects fiberinstallation, skal kunden sørge for.
GlobalConnect har drifts- og fejlretningsansvaret, jf. pkt. 7.A, for GlobalConnects fibernet til og med fiberstikket og Nettermineringsudstyr (ONT). Kunden har drifts- og fejlretningsansvaret for det eventuelle interne net. Ved interne net forstås husinstallationer efter nettermineringspunktet i form af telenet eller fordelingsnet til kundens eget brug på installationsadressen, fx ekstra telefonstik eller antennestik.
5.C. Ejendomsret og kundens ansvar for GlobalConnects installationer
Kunden kan ikke disponere over (sælge, udleje, pantsætte mv.) GlobalConnects udstyr og installationer og må ikke foretage indgreb i disse. Kunden må bl.a. ikke gøre indgreb i GlobalConnects udendørs installationer og i kabelafslutningspunktet (fiberstikket), jf. pkt. 5.A og 5.B.
Kunden er erstatningsansvarlig i henhold til dansk rets almindelige erstatningsregler for skader på GlobalConnects installationer og stikledningen på installationsadressen, som kunden eller nogen, som kunden har ansvar for, forvolder.
For GlobalConnects installationer på installationsadressen bærer kunden desuden risikoen for tyveri, bortkomst og hændelige skader, fx brandskader, vandskader, lyn skader som følge af overspænding i nettet og direkte lynnedslag. Kunden skal godtgøre GlobalConnects tab i de nævnte tilfælde.
5.D. Tillægsydelse prisliste
FTTH Kampagne
Produktnr. | Produkttekst | Aktion | Pris |
---|---|---|---|
1 | FTTH SDU kampagne (Stik ledning – 30 meter fra skel til Afslutningspunkt hos slutbrugeren) med internetabonnement | AFGIFT | 0,00 kr. |
2 | FTTH Kampagne Access SDU - ind i hus - uden internetabonnement | AFGIFT | 4.000,00 kr. |
3 | FTTH Kampagne Access MDU - med/uden internetabonnement | AFGIFT | 0,00 kr |
Alle ovenstående priser i er kr. og med moms.
Produktnr. | Produkttekst | Aktion | Pris |
---|---|---|---|
4 | FTTH SDU efterinstallation (Stik ledning – 30 meter fra skel til Afslutningspunkt hos slutbrugeren) med internetabonnement | AFGIFT | 3.000,00 kr. |
5 | Tilbud til kunder uden for område omfattet af bredbåndspuljeprojekt, eftertilslutning og Kampagne | AFGIFT | Tilbud fremsendes |
6 | FTTH MDU efterinstallation - med/uden internetabonnement | AFGIFT | 0 kr. |
Alle ovenstående priser i er kr. og med moms.
Produktnr. | Produkttekst | Aktion | Pris |
---|---|---|---|
7 | Fiber - gravning ekstra meter | LØBENDE AFGIFT | 500,00 kr. |
8 | Ekstra fiberrør per meter | LØBENDE AFGIFT | 31,25 kr. |
Alle ovenstående priser i er kr. og med moms.
Produktnr. | Produkttekst | Aktion | Pris |
---|---|---|---|
9 | Tilslutning i forbindelse med bredbåndspuljeprojekter | AFGIFT | Forpligtet egenbetaling, jf. fuldmagt |
10 | Tilslutning til kunder beliggende uden for et bredbåndspulje område, som ikke er omfattet af kampagne | AFGIFT | Tilbud fremsendes |
Alle ovenstående priser i er kr. og med moms.
Produktnr. | Produkttekst | Aktion | Pris |
---|---|---|---|
11 | Udbedringer af overgravet fiber (start gebyr) | AFGIFT | 1.100 kr. |
12 | Udbedring af overgravet fiber/skade på fiberudst. | AFGIFT | Timepris jf. produkt nr. 12 |
13 | Timepris - Tekniker | LØBENDE AFGIFT | 937,5 kr. |
14 | Teknikerens forgæves besøg | AFGIFT | 562,50 kr. |
15 | Uberettiget fejlretning | AFGIFT | 500,00 kr. |
Alle ovenstående priser i er kr. og med moms.
Produktnr. | Produkttekst | Aktion | Pris |
---|---|---|---|
16 | Fravigelse fra pkt. 1.A. | AFGIFT | 4.000,00 kr. |
17 | Fravigelse fra pkt. 1.C annullering | AFGIFT | 4.000,00 kr. |
Alle ovenstående priser i er kr. og med moms.
6. Betaling
For levering af ekstraydelser, er GlobalConnect altid berettiget til at opkræve betaling, jf. GlobalConnects prisliste pkt. 5.D.
Forbruger har 2 års reklamationsret i henhold til købeloven
Opkrævninger i henhold til aftalen sker ved fremsendelse af en regning med angivelse af en betalingsfrist. Regningen fremsendes pr. e-mail. Hvis kunden ikke har en e-mailadresse, fremsendes regningen pr. brevpost.
Ved forsinket betaling er GlobalConnect berettiget til at opkræve morarenter fra betalingsfristens udløb og indtil betaling sker, og i øvrigt i henhold til rentelovens bestemmelser. GlobalConnect er endvidere berettiget til at opkræve gebyr ved udsendelse af rykkerbreve.
GlobalConnect kan, efter orientering af kunden, tilsvarende lade tredjemand, herunder andre selskaber i GlobalConnect-koncernen, varetage opkrævningen af betaling for ydelser omfattet af disse vilkår og andre ydelser leveret af GlobalConnect.
7. GlobalConnects misligholdelse
7.A. Fejlafhjælpning
GlobalConnect afhjælper fejl i egne anlæg og installationer i overensstemmelse med de gældende fejlretningstider, som aftalt med tjenesteudbydere.
Fejlretning skal ske i samarbejde med og via kundens tjenesteudbyder, jf. pkt. 1.
Grænsen for GlobalConnects fejlretningsansvar er det af GlobalConnect etablerede kabelafslutningspunkt (fiberstikket) og Nettermineringsudstyr (ONT), jf. pkt. 5.B.
Kunden skal sikre, at GlobalConnect med henblik på fejlsøgning og fejlretning snarest kan få adgang til anlæg og installationer på installationsadressen. Gives der ikke GlobalConnect uhindret adgang på det aftalte tidspunkt, er GlobalConnect berettiget til at fakturere kunden for den forgæves anvendte tid og kørsel. Kunden er forpligtet til i nødvendigt omfang at medvirke med henblik på fejlsøgning og fejlretning i kundens anlæg og installationer på installationsadressen.
Hvis kunden anmelder en fejl, og det viser sig, at der ikke er fejl i GlobalConnects fibernet, eller at fejlen ligger i kundens udstyr eller interne net, jf. pkt. 5.B, er kunden forpligtet til at dække GlobalConnects udgifter til fejlsøgning.
7.B. GlobalConnects erstatningsansvar
GlobalConnect er erstatningsansvarlig i henhold til dansk rets almindelige erstatningsregler for kundens tab som følge af handlinger eller undladelser forårsaget af GlobalConnect eller nogen, som GlobalConnect har ansvaret for, med nedenfor anførte begrænsninger:
A. GlobalConnect er ikke erstatningsansvarlig for tab, der er opstået som følge af afbrydelser, forstyrrelser eller ændringer af GlobalConnects fibernet i forbindelse med foranstaltninger, der skønnes nødvendige af tekniske, vedligeholdelsesmæssige og driftsmæssige årsager eller er pålagt af myndighederne, medmindre GlobalConnect har forsømt at begrænse ulemperne herved.
B. GlobalConnect er ikke erstatningsansvarlig for indirekte tab, herunder tabt avance, produktionstab, tab som følge af at GlobalConnects fibernet ikke kan benyttes som forudsat, tab som følge af at en aftale med tredjemand falder bort eller misligholdes og lignende.
7.C. Force majeure
GlobalConnect er ikke forpligtet til at yde erstatning, jf. pkt. 7.B, såfremt den manglende levering eller afbrydelse mv. skyldes forhold uden for GlobalConnects kontrol, herunder men ikke begrænset til lynnedslag, strømafbrydelse, oversvømmelser, ildebrand, krig, strejke og lockout, herunder også strejke og lockout blandt GlobalConnects egne medarbejdere og eventuelle underleverandører.
8. Ændringer af GlobalConnects fibernet
GlobalConnect er berettiget til at foretage nødvendige ændringer af GlobalConnects fibernet for at sikre en tilfredsstillende drift heraf eller for at imødekomme myndighedskrav. GlobalConnect tilstræber at informere kunden om ændringer med passende varsel, hvis GlobalConnect skønner, at ændringen har væsentlig betydning for kundens brug af nettet.
9. Tvister og klager
Aftalen om tilslutning til GlobalConnects fibernet er undergivet dansk ret.
I tilfælde af tvist mellem kunden og GlobalConnect om forhold, der udspringer af aftalen, kan kunden klage til GlobalConnect. GlobalConnect træffer som udgangspunkt afgørelse i sagen senest 3 måneder efter, at klagen er indgivet.
Hvis kunden er privatkunde, kan GlobalConnects afgørelse indbringes for Teleankenævnet, Axeltorv 6, 3. sal, 1609 København V, tlf. 33 18 69 00, www.teleanke.dk.
Tvister kan i øvrigt af hver af parterne indbringes for de almindelige domstole i Danmark efter gældende regler herom.
10. Nyttige numre – kundeservice
Kundeservice og Support
kundeservice@globalconnect.dk
GlobalConnect
Havneholmen 6
2450 København SV
Danmark
CVR: 26759722